Liefdevolle en lege grashanden van God

Het ruisen van de habijten klinkt de kerk door, gefascineerd staar ik naar de oude zusters die vol eerbied knielen, bidden en zingen. Het loflied wordt aangeheven, de schuld wordt beleden en voor de wereld wordt gebeden. Rust. Stilte. Totaal. Zomaar ben ik uit de drukte van Rotterdam en studie getrokken en neergezet in een klooster ergens in Brabant. Stilte.

Gelukkig zit het weer mee en staat de kloostertuin mooi in bloei. Ik lig in het gras en lees honderd keer hetzelfde bijbel vers, omdat ik het maar niet kan snappen dat ik álles in bidden en smeken met dankzegging bij God bekend kan maken. Ik overdenk, val in slaap in het gras en wordt weer wakker. Ik wil graag antwoorden, veel antwoorden. Daarom ben ik de stilte ook gaan opzoeken, eindelijk eens tijd om heel mijn hart bij God uit te storten, maar bovenal, tijd om honderd antwoorden van God te krijgen. Teksten en tekenen, een goede stille tijd.

Wandelend door de tuin kom ik aan bij de ponny’s. Ik sta stil, pluk wat gras en steek mijn hand naar ze uit. Ze komen naar me toe, logisch. Ze zien het gras. Ietsje later strek ik alleen mijn hand uit, mijn lege hand. Ik wil ze aaien dit keer. Maar, ze komen niet. Logisch, dit keer heb ik geen gras wat ze kunnen eten. Ik kijk bedenkelijk, ik wil ze gewoon even liefdevol aaien maar dat lijkt niet genoeg. Ik schrik even en denk: ‘Ben ik ook zo naar God toe? Dat ik alleen maar kom als ik zie dat Hij iets geeft?’ Kan ik ook gewoon naar God toe omdat ik zie dat Hij Zijn lege hand liefdevol uitstrekt en wil laten weten dat Hij van me houdt? Het ontroerd en raakt me. Hoe lang is het geleden dat ik gewoon de tijd nam om bij God te zijn, omdat God, God is? Hoe vaak heb ik mij afgelopen maanden wel niet naar God toe geworsteld omdat ik nou eenmaal antwoorden wilde hebben op de grote levensvragen in mijn leven?

Ik zou eens vaker naar Zijn liefdevolle en lege-gras handen moeten komen. Want Hij houdt echt niet alleen van me als Hij wat geeft. Hij houdt juist van me door soms alles te laten vallen en Zichzelf te geven. Liefde, dat zijn de lege handen van God. Met maar één doel. Ik in Zijn nabijheid. Laten zien dat Hij van me houdt.

De tijd van rust is aangebroken. Durf ik gewoon even stil te staan en bij de lege handen van God te komen? Ik heb geen duizend antwoorden nodig, geen honderd bevestigingen, geen tientallen opvullingen van de dingen waaraan ik  vind dat het mij ontbreekt. Ik heb uiteindelijk alleen maar God nodig.

Daar staat Hij, met lege handen. Klaar om jou en mij te ontvangen. Leg je verlangens maar neer, prevel en zucht ze maar. Laat je tranen maar gaan, vertel je pijn en stel al je vragen. Maar bovenal, wees gewoon bij Hem, omdat Hij God is, en jij niet. En bedank Hem, zonder dat je ook maar iets concreets hebt ontvangen van wat je hebt uitgestort. Bedank Hem maar gewoon voor Zijn lege liefdevolle handen.

Vier dat er geen mens kan zijn op deze aarde die Hem weerhoudt om onze goede God te zijn. De God van de lege handen, Die overvloed geeft door Zijn aanwezigheid in mijn leven. Laat alles even vallen, hou je handen leeg en hou ze open. Hij is er, staat klaar met lege handen. Jij in Zijn nabijheid. Hij wil laten zien dat Hij van je houdt.

Dat was misschien nog wel de grootste les in het klooster: dat ik alles wilde weten en zo het zicht op God was vergeten. Door mijn vragen en eindeloos van alles willen ontvangen van God, zag ik de lege liefdevolle handen van God niet meer. Hij strekt ze uit, elke dag. Ik wilde niet komen, nam met alleen Zijn aanwezigheid niet genoeg. Elke dag.

Ik wil komen. Vandaag, morgen en alle dagen die volgen. Beter één dag bij Zijn lege liefdevolle handen en Zijn overvloedige aanwezigheid, dan duizend ergens anders. En ja, er komen tijden dat ik dat niet wil. Maar dan nog, wil Hij het wel en blijft Hij daar staan met lege-liefdevolle handen. Liefde. Dat zijn de lege handen van God. Hij geeft Zichzelf.

Ga je mee?

 

Geef een reactie

