Of leer mij maar niet…

Het feest wordt gevierd. Het feest van palm Pasen. Jezus die met palmtakken Jeruzalem wordt binnengehaald. De ezel waarop Hij zit, zet zijn poten op de kleding van de mensen. Het loven stijgt op: ‘Hosanna! Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere! Gezegend het Koninkrijk van onze vader David, dat komt in de Naam van de Heere! Hosanna in de hoogste hemelen!’ Dat feest werd afgelopen zondag door de Koptische christenen in Egypte gevierd. Kinderen hieven hun palmtakken op, de mensen hielden de kruizen die gemaakt waren van palmtakken beet. Terwijl de priesters hun lofgezang aanhieven werd plotseling alles zwart. Of rood. Een bom gaat af. Tientallen mensen worden geraakt, komen om, blazen hun laatste adem uit. De IS heeft haar zin, dood en verderf. Lijden. En Jezus had gelijk: ‘in de wereld zul je lijden omwille van Mijn Naam.’ Het lof-Hosanna-lied sterft letterlijk weg. Hosanna, wat voor de Joden betekende: ‘Red!’ Dát Hosanna wordt een lijdens-hosanna.

Gisteren vierde ook ik palm pasen. In rust en vrijheid. Zonder bloed en lijden. Zwijgend ga ik de stille week in, de week richting het kruis, de stilte en de opstanding.  Jezus die het brood breekt en zegt: ‘Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt.’ Discipelen die wegrennen voor het lijden, terwijl ze hadden gezegd: ‘Al moest ik ook met U sterven, ik zal U beslist niet verloochenen!’ Uiteindelijk hangt de Man die met Hosanna was binnengehaald, aan het kruis. Verlaten, veracht en geschonden. Aan het kruis kijken we het rauwe lijden in het gezicht.

Ondertussen zingen we het bekende gezang met een diepe tekst en een diep verlangen:

‘Leer mij, o Heer, Uw lijden recht betrachten,
in deze zee verzinken mijn gedachten:
o Liefde, die, om zondaars te bevrijden,
zo zwaar woudt lijden!’
(https://www.youtube.com/watch?v=InQ4oay-8vY)

Het verlangen om het lijden van Jezus dieper te willen zien, zien zoals het was.

Foto’s uit Egypte komen voorbij. Rode vlekken op de houten kerkbanken, huilende mensen, bloed op de hosanna-takken. Het zingt door mijn hoofd: ‘Leer mij o Heer Uw lijden recht betrachten.’  Ik vraag het mij af of ik dat wel durf, het lijden te zien en te voelen, het lijden recht te betrachten. Want dat betekend niet alleen dat ik op het kruis zie, maar ook op het lijden waarvoor Jezus leed. Dat ik niet alleen Jezus zie, maar ook navolg. Dat betekend dat ik de christenen zie die lijden voor de naam van Jezus. Juist door mijn ogen niet te sluiten voor hun pijn en lijden, leer ik daarin ook het lijden van Jezus te zien. Want, als ik niet durf te kijken naar wat er in de wereld gebeurt, durf ik dan wel te kijken naar de pijn en zonden waarvoor Jezus leed?  Want naast dat we het woordje ‘lijden’ met Jezus kruisdood associëren, associeert de Bijbel het met ons, jou, mij. Navolger van Jezus, of zoals de IS het noemt ‘volger van het kruis’. Als ik mijn bijbeltje opensla zie ik genoeg teksten voorbij komen die over het lijden van Zijn volgelingen gaat:

‘Want ik draag de littekens van de Heere Jezus in mijn lichaam.’   – Galaten 6:17

Opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap met Zijn lijden, doordat ik aan Zijn dood gelijkvormig word. – Filippenzen 3:19

wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden. – Romeinen 8:17b

De stille lijdensweek vraagt wat van mij. Wil ik het lijden echt recht betrachten?

Daar G’ U voor mij hebt in de dood gegeven,
hoe zou ik dan naar mijne wil nog leven?
Zou ‘k U, o Heer, die voor mijn schuld woudt lijden,
mijn hart niet wijden?

En dan prevel ik het nog maar een keer: ‘Leer mij Uw lijden recht betrachten. Want U bent het waard. Open mijn ogen voor het lijden waar U voor leed. Leer mij Uw littekens te zien. Mijn vervolgde broeders en zusters te zien. Leer mij voor Uw Naam te lijden.’

Met daarachter aan een zuchtend Hosanna.

‘Red!’

Ja, Zijn kinderen zúllen lijden hebben in deze wereld.
Ja, Zijn kinderen zúllen gered worden uit dat lijden.

Een zuchtend-lof-lijdend-hosanna.
Door lijden heen. Naar glorie toe.

Hosanna!

download

One thought on “Of leer mij maar niet…

Geef een reactie

